Putyin nyert, de hogyan tovább?
2012 // Már // 08 // Sipos Éva
Párbeszéd lesz-e vagy rendkívüli állapot?
A március 4-i orosz elnökválasztáson Putyin „túlnyerte” magát. Hogy a meghatottság, vagy a csípős hideg csalt-e könnyet a szemébe, talán sosem derül ki, de nem is számít igazán. Nyert, és ezzel kezdetét veheti a Harmadik Elnökség. Hogy mit hoz a harmadik felvonás, azzal kapcsolatban viszont egyelőre csak találgatni lehet.
Vlagyimir Putyin a szavazatok csaknem 64 százalékának megszerzésével magasan nyerte a március 4-i orosz elnökválasztást. Legnagyobb arányban a kaukázusi köztársaságban voksoltak rá – Csecsenföldön például a szavazatok több mint 99 százalékát sikerült bezsebelnie. A legalacsonyabb támogatottság Moszkvában jelentkezett, ahol a voksok felét sem sikerült begyűjtenie.
Azon senki nem csodálkozik, hogy a jelenlegi miniszterelnök lett a befutó, az azonban már kérdéseket vet fel, hogy a közvélemény-kutatási központok által előrejelzett 50-53 százalékos támogatottsághoz honnan jött a további 10 százalék. A magas arány talán magát Putyint is meglepte: választási csalásokról beszélt és kivizsgálásokat ígért. Közben azonban nem riadt vissza a visszaélések miatt szervezett hétfői demonstrációról 600 embert előállíttatni...
A csalások tényét a független nemzetközi megfigyelők és a legjelentősebb orosz megfigyelő szervezet, a Golosz is megerősítették. Bár a visszaélések mértéke nem érte el a decemberi parlamenti választásokon alkalmazottakét, figyelmet érdemel, hogy a régi, jól bevált módszerek – mint szavazatvásárlás – mellett immáron új „technikák” is megjelentek. Előfordult, hogy a választók többszöri szavazását más kerületekbe történő átszállításukkal „tették lehetővé”. Volt, ahol a választási bizottságok tagjai a szavazás lezárultát követően, de a voksok összeszámolását megelőzően, üres jegyzőkönyveket írtak alá – „meggyorsítva” ezáltal a folyamatokat. Több helyszínen is olyan zárt körzetekben (gyárakban, vállalatoknál) alakították ki a szavazókörzeteket, ahová a megfigyelők nem mehettek be. Néhány körzetben pedig a személyazonosság igazolásától is eltekintettek.
Csalások ide, vagy oda, a legtöbb szakértő úgy véli, a választások sorsa nem március 4-én, hanem már azt megelőzően eldőlt. Putyin megígérte támogatóinak, hogy győzni fog, az ígéreteket pedig be kell tartani. Ha szükséges, ennek érdekében a játékszabályok is módosíthatók: a jelöltállítási procedúra során a kihívást jelentő egyének kizárhatók, az adminisztratív források egyoldalúan felhasználhatók, az ellenzéki médiumok szankcionálhatók, és még lehetne sorolni a „lehetőségeket”.
Az első körös győzelem ellenére a harmadik Putyin-elnökség legitimációja erősen kérdéses. Bár a decemberi, illetve a februári ellenzéki demonstrációkon megjelent embertömeget a választások másnapján már nem sikerült teljes létszámban utcára csábítani, a tiltakozások folytatódása biztosra vehető. Az ellenzék követeléseire a hatalomnak reagálnia kell. Putyin terveit illetően az a tény, hogy a március 5-i tüntetések alkalmával az erőszakszervezetek a megelőző alkalmaknál jóval határozottabban léptek fel, nem a dialógus fontolgatására enged következtetni. Putyin egyik korábbi tanácsadója a rendkívüli állapot bevezetését sem zárja ki a lehetséges forgatókönyvek közül. Ha egy ilyen radikális lépés feltételezésére egyelőre nincs is reális bizonyíték, azt mindenképpen be kell látni, hogy az „üljünk le és beszéljük meg” megoldásnál az erő alkalmazására – már csak a „járt utat járatlanért” örök igazságából kiindulva is – jóval nagyobb az esély.
Sipos Éva
Szavazás
Afganisztán
Albánia
Algéria
Amerikai Egyesült Államok
Andorra
Angola
Antigua és Barbuda
Argentína
Ausztrália
Ausztria
Azerbajdzsán
Bahama-szigetek
Bahrein
Banglades
Barbados
Belgium
Belize
Benin
Bhután
Bissau-Guinea
Bolívia
Bosznia-Hercegovina
Botswana
Brazília
Brunei
Bulgária
Burkina Faso
Burundi
Chile
Ciprus
Comore-szigetek
Costa Rica
Csád
Csehország
Dánia
Dél-Afrikai Köztársaság
Dél-Korea
Dominikai Közösség
Dominikai Köztársaság
Dzsibuti
Ecuador
Egyenlítői Guinea
Egyesült Arab Emirátusok
Egyiptom
Elefántcsontpart
El Salvador
Eritrea
Észak-Korea
Észtország
Etiópia
Fehéroroszország
Fidzsi-szigetek
Finnország
Franciaország
Fülöp-szigetek
Gabon
Gambia
Ghána
Görögország
Grenada
Grúzia
Guatemala
Guinea
Guyana
Haiti
Hollandia
Honduras
Hongkong
Horvátország
India
Indonézia
Irak
Irán
Írország
Izland
Izrael
Jamaica
Japán
Jemen
Jordánia
Kambodzsa
Kamerun
Kanada
Katar
Kazahsztán
Kelet-Timor
Kenya
Kína
Kirgizisztán
Kiribati
Kolumbia
Kongó
Kongói Dem. Köztársaság
Közép-Afrikai Köztársaság
Kuba
Kuvait
Laosz
Lengyelország
Lesotho
Lettország
Libanon
Libéria
Líbia
Liechtenstein
Litvánia
Luxemburg
Macedónia
Madagaszkár
Magyarország
Malajzia
Malawi
Maldív-szigetek
Mali
Málta
Marokkó
Marshall-szigetek
Mauritánia
Mauritius
Mexikó
Mianmar
Mikronézia
Moldova
Monaco
Mongólia
Montenegró
Mozambik
Nagy-Britannia
Namíbia
Nauru
Németország
Nepál
Nicaragua
Niger
Nigéria
Norvégia
Nyugat-Szamoa
Olaszország
Omán
Örményország
Oroszország
Pakisztán
Palesztina
Panama
Pápua Új-Guinea
Paraguay
Peru
Portugália
Románia
Ruanda
Saint Kitts és Nevis
Saint Lucia
Saint Vincent és a Grenadine
Salamon-szigetek
San Marino
Săo Tomé és Príncipe
Seychelle-szigetek
Sierra Leone
Spanyolország
Srí Lanka
Suriname
Svájc
Svédország
Szaúd-Arábia
Szenegál
Szerbia
Szingapúr
Szíria
Szlovákia
Szlovénia
Szomália
Szudán
Szváziföld
Tádzsikisztán
Tajvan
Tanzánia
Thaiföld
Togo
Tonga
Törökország
Trinidad és Tobago
Tunézia
Türkmenisztán
Tuvalu
Uganda
Új-Zéland
Ukrajna
Uruguay
Üzbegisztán
Vanuatu
Venezuela
Vietnam
Zaire
Zambia
Zimbabwe
Zöld-foki Köztársaság

