CoolPolitika.hu

Érzékeny hírek láttak napvilágot Kínában

2012  //  Jan  //  21  //  MTI

Érzékeny hírek láttak napvilágot KínábanA legfelső vezetőkről szóló, 2007-es WikiLeaks-részleteket tett közzé honlapján egy kínai gazdasági újság angol nyelvű blogja - igaz, csak pár órára, a legfelső vezetés ugyanis levetette a bejegyzést.

"Illegális kérés" - ez a hibaüzenet fogadja az érzékeny WikiLeaks-dokumentumokból származó részleteket tartalmazó korábbi blogbejegyzésre pénteken kattintó internetezőket a caixin.com portálon. A hét közepén a pénzügyi és gazdasági híreket szolgáltató kínai és angol nyelvű honlap egyik angol nyelvű blogjának szerkesztője "rendhagyó módon" az országban blokkolt WikiLeaks-sürgönyökből szemezgetett. A 2007 augusztusából származó titkos dokumentumok Hu Csin-tao (Hu Jintao) államfőt, Ven Csia-pao (Wen Jiabao) miniszterelnököt és Csiang Cö-min (Jiang Zemin) korábbi államelnököt is megemlítik. Azokat öt évvel ezelőtt a pekingi amerikai nagykövetség és a sanghaji amerikai konzulátus diplomatái küldték az amerikai külügyminisztériumnak.

 

A jelentések Ku Szut (Gu Su), a nankingi egyetem egyik professzorát idézik, aki egy 2007-es vita során úgy fogalmazott, hogy az elmúlt évek legingatagabb korszakát éli a kínai vezetés. Ennek az oka Ku szerint az, hogy Hu Csin-tao elnök nem volt képes függetlenedni Csiang Cö-min korábbi államelnöktől, s még elődje 2002-es visszavonulása után évekkel is folyamatosan kikérte tanácsait. A professzor Hut passzívnak és viszonylag gyengének nevezi, akinek a hangja alig hallható. A dokumentum Hu Csin-tao állítólagos reformterveiről is beszámol. Ku értesülései szerint az államelnök kilencről hétre akarta csökkenteni a legnagyobb hatalmat képviselő politikai bizottság állandó bizottságának (PBÁB) tagjainak számát. Minél kisebb a PBÁB, annál könnyebb irányítani azt - állt a terv hátterében Ku szerint.

 

A professzor Ven Csia-pao miniszterelnökről is negatívan nyilatkozott. Míg ugyanis Hu és családja korrupciós és egyéb vádaktól mentes maradt, Ven családja - főként pedig két gyermeke - több megkérdőjelezhető ügybe is keveredett. Ez a politikust a párton belül és kívül is támadások célpontjává tette - mondta Ku. Nem tudni, hogy a blogbejegyzést pontosan hányan olvasták, az ugyanis csupán pár óráig volt látható a honlapon. A közzététel után nem sokkal a blog szerkesztője, Lea Jü (Lea Yu) Twitteren ezt írta: "A PBÁB tíz percet adott, hogy a WikiLeaks-bejegyzést levegyük, különben blokkolják a Caixin oldalát."

(MTI)

Szavazás

Hol nagyobb a korrupció?

EU-ban Ukrajnában

Címkék

Amerikai Egyesült Államok, érdekesség, AmerikaiEgyesültÁllamok, Oroszország, Nagy-Britannia, jog, színes, Kína, gazdaság, Németország, Franciaország, belpolitika, választás, EU, bűnügy, diplomácia, társadalom, Olaszország, Ukrajna, háború, terrorizmus, Románia, életmód, Irán, Szerbia, ENSZ, kormány, internet, Izrael, egészségügy

Keresés